mandag den 27. januar 2014

VIDEO: Interview med UCONN's Andreas Knappe



National patriotismen kan få frit løb når en landsmand eller kvinde gør sig godt i udlandet. Som vi kunne "breake" tilbage i december sidste år, så skal danske Hjalte Froholdt til Arkansas Razorbacks i den bedste række i college football. Men vi har allerede et fyrtårn af en viking derovre allerede nu, og det er danske Andreas Knappe der spiller for UCONN Huskies. 


#53, Andreas Knappe, Connecticut (UCONN) Huskies

Vi har her på siden været så heldige at få et interview med Knappe som du kan lytte til i videoen nedenfor, eller læse nedenfor. God fornøjelse. 


Med det fjerde nederlag i træk i sæson 2013 bliver Paul Pasqualoni (tidl. Head Coach) fyret  og T.J. Weist tager over (midl. HC), hvordan påvirker det hele situationen omkring spillertruppen? 

Det var både godt og ondt, alle var rigtig trætte af at vi havde tabt så mange kampe, og at tingene ikke fungerede, og slet ikke efter at have så god en kamp som imod Michigan [red. UCONN tabte 24 - 21], der er det jo rigtig ærgerligt at man ikke går ud og rigtig performer ugen efter imod Buffalo, det var ekstremt frustrerende for både spillere og trænere. Pasqualoni bliver fyret, det var både godt og ondt, jeg kunne personligt rigtig godt lide ham, og han havde meget at gøre med den defensive linje så det han havde meget at gøre med mig, og han har lært mig utrolig meget, så jeg var personlig lidt træt af det, men det er noget der er helt ude af ens hænder. Så kommer T.J. ind og gør et rigtig godt stykke arbejde, og får ligesom tingene lidt på køl, fordi folk var begyndt at give lidt op på hinanden, det er en rigtig træls følelse af have. Men T.J. kommer ind og får lavet lidt om i strukturen af hvordan og hvorledes træningen osv. er, og det hjælper  umiddelbart fra starten af, man kan godt mærke at der er en anden energi både til træning og omkring holdet.   

Med T.J. som Head Coach går der fem kampen inden den første sejr imod Temple, hvorfor går der så lang tid? Var i så lange nede mentalt og motivationsmæssigt at det tog tid at komme op igen? 

Der var ikke så voldsomt mange ting der blev lavet om, der var nogle små ting der blev lavet om, ligesom for at få folk til at tro på at "vi kan godt", og det tager bare lidt tid, og det er jo også svært for ham [red. T.J.] for han bliver kastet ind i en helt ny rolle som head coach, hvor han har været offensiv koordinator før, så det har også været en omvæltning for ham at skulle overtage et helt hold, men forandringer tager noget tid inden de synker ind. Bare det at få benene tilbage og være klar til at spille kan godt tage noget tid, så på den måde tog det lidt længere tid end vi havde håbet på. Men det endte ud med en lille win streak så det var meget lækkert.  

Hvis vi kigger frem imod sæson 2014, hvad skal i så som hold arbejde på i denne off-season? 

Det er svært at sige hvad der mangler mest. Vi har fået et komplet nyt coaching staff, der er kun en af vores tidligere coaches der er her stadigvæk, så det gør selvfølgelig meget. De har nogle nye ting som er det de synes vi skal gøre. Jeg glæder mig personligt til vi kommer i gang, og ser hvad det er for nogle forandringer der kommer, for det bliver 100% noget helt andet end det vi har lavet før. Ikke at det er en frisk start og vi genopbygger alt fra bunden af, men der er noget nyt, en ny indgang til hvordan vi gør tingene, alt det tror jeg vil gøre en kæmpe forskel. Lige så meget som at alle spillere og dem der er omkring holdet de er bare "in", de er 100% med hinanden og der er den der cohesiveness, at man hænger sammen, der er ikke nogen der er individ udover holdet, det er et hold og det er en familie, og det er ligesom en af de ting der skulle forbedres, som jeg allerede nu kan mærke at det har hjulpet på det. 

Hvad skal du selv arbejde på frem mod sæson 2014?  

Alt. Min fleksibilitet er nok min svaghed lige i øjeblikket. Men det er noget vi arbejder med hver dag og jeg skal bare knokle min bagdel ud af mine bukser, og det er den mentalitet jeg er kommet herover med. Jeg kommer et andet sted fra, jeg har langt fra spillet football i lige så lang tid som de andre der er her, men det betyder så også bare at jeg må arbejde det hårdere for at opnå det samme. Så det er ikke fordi jeg synes der er én specifik ting jeg skal arbejde på, det er mere en kombination af at holde min fleksibilitet, hvis ikke mere fleksible, men samtidig med at bygge noget styrke og masse stadigvæk,selvom jeg er oppe og veje en god gang kilo. Men det er den der kombination af at man gerne vil ramme det der punkt vægtmæssigt hvor du stadig holder din fart og hurtighed og så optimere styrken derfra.

#53, Andreas Knappe på banen for første gang imod Memphis Tigers

Er der kommet nogen klarhed over om du skal spille OL eller DL?

Vores coaches er ude og recruite nu, så der er ikke 100% klarhed endnu, men jeg håber at der kommer det indenfor den næste uges tid. Jeg kan ikke rigtig gøre noget lige nu, udover at arbejde, arbejde og arbejde. Det er sådan noget der er ude af mine hænder, jeg har ikke så meget med det at gøre. Det kan godt nogle gange være sådan lidt "nå, hvad skal jeg spille?", men der er godt 6 uger til spring så det er noget der ligger godt ude i fremtiden, så det er ikke noget jeg behøver at bryde mit hoved for meget med lige nu.                            

Hvordan vurdere du dit niveau i forhold til dine holdkammerater, de har meget mere erfaring, men du kommer med en fysik, som jeg går udfra matcher dine holdkammerater?   

Der er altid nogen der er nogle freaks med en vanvittig styrke, men styrkemæssigt ligger jeg egentligt rimelig godt. Da vi havde vores sidste power scores, hvor det er alt ens hurtighed, squat, bænkpres osv der bliver smidt sammen til en stor score, der var jeg nummer 13 på holdet, så konditions- og styrkemæssigt er der i hvert fald ikke noget. Footballmæssigt synes jeg heller ikke der er den store forskel, jeg har jo selvfølgelig stået på sidelinjen og gerne ville ind og vise at jeg også godt kan, og der har jeg da tænkt "er jeg god nok?", men nu når jeg har prøvet det, er det ikke fordi jeg synes jeg er ringere overhovedet. Jeg kan også se på det film der er lavet fra træninger at jeg ikke er ringere, det synes jeg i hvert fald ikke selv. 

Er det noget dine coache giver dig feedback på?

Ja, vi har noget efter sæsonen hver år, men i løbet af sæsonen er det svært at få feedback der får man feedback under træninger. Men vi har et møde med vores positionstræner hvor vi snakker tingene igennem, hvor at jeg også fik at vide sidste år at han [red. posistionstræneren] godt kunne se at jeg sagtens kunne finde ud af de ting vi skulle gøre, men han har været mere tryg med de der fifth year seniors, så det er igen lidt noget der er ude af ens hænder. Når du så endelig får chancen er det bare med at gribe den, at jeg så først fik chancen i den sidste kamp det kan jeg ikke rigtig ændre på.

#53, Andreas Knappe, UCONN Huskies

Smallwood (LB) har meldt sig til NFL Draften, hvem er så den nye defensive stjerne på holdet?              

Det kan tiden kun vise. Personligt synes jeg også at sådan en som Shamar [red. Sharmar Stephen, Defensive Tackle] var lidt mere den som der ikke rigtig blev fokuseret på fra medierne, men Sharmar spiser to-tre blockere og så er der mere fri til andre, så på den måde er han måske lidt undervurderet. Han [red. Sharmar] er ædermageme et stort brød og han kan stadigvæk flytte sig, men jeg ved ikke hvem der lige kommer til at overtage, også fordi vores defense bliver ikke nødvendigvis det samme. Det kan godt være vi kommer til at spille 3-4 eller 4-3 det er der ikke nogen der ved endnu. Vi er lidt i periode hvor vi ikke ved så meget, udover at vi har en masse strength og conditioning, som man altid skal tage sig af alligevel.

Hvordan er dine forventninger til den kommende sæson på holdplan?     

Det hold man har haft sidste år, vil aldrig være det samme som det hold man har næste år. Det er naturen i college football. Så jeg forventer helt klart vi har en bedre sæson næste år og forventer også at vi har en væsentligt bedre sæson næste år. Det er også det vi arbejder for, hvis vi ikke forventede det ville der ikke være ret meget mening med alt det man går og laver.  

Bob Diaco (ny UCONN HC) kommer fra DC i Notre Dame, har du haft tid til at møde ham?

Ja jeg har mødt ham et par gange eller tre. Han er meget rar og meget professionel, og har en tilgang til tingene der er anderledes end det vi har set før, og han er en meget frisk og en åben person. Han er ikke bange for at svare på noget som helst, og det synes jeg egentligt er rigtig spændende. Han er generelt også en meget rar person at snakke med, det er ikke sådan man tænker "åh nej nu skal jeg op og snakke med Coach Diaco" . Han er god til at få en dialog igang mellem ham og spillerne.

Hvad drømmer du om at opnå i din tid hos UCONN, drømmer du om "starter"?

Ja selvfølgelig vil jeg drømme om det, og jeg vil måske også drømme om at blive kaptajn en dag. Men jeg laver ikke sådan de store fremtidsudsigter, jeg tager det lidt på en dag-til-dag basis, det er også lidt nemmere at måle og se om jeg når det jeg gerne vil, lad os sige at indenfor den næste måned vil jeg gerne have at det og det og det sker og gør det så det, og hvad skal jeg i så fald gøre anderledes hvis ikke det sker. På den måde er det lidt mere brugbart for mig som person, ligesom at have nogle lidt kortere mål kontra de langsigtede mål. Men Starter vil altid være et af målene, jeg spiller ikke for at spille bag ved en eller anden, det ligger ikke i min natur, jeg spiller bestemt ikke for at være backup det er helt sikkert.   

#53 Andreas Knappe, #51 Tim Willman

Kender du serien Blue Mountain State?

Ja det gør jeg i hvert fald. Den tror jeg de fleste football fans i Danmark kender ret godt. 

Er der en fra UCONN som bare tilnærmelsesvis minder om Thad Castle?

Nej det er der ikke, ikke i de ting han gør og siger, det er der ikke. Vi har nogle rigtig sjove typer på holdet, nogle rigtig sjove mennesker at være rundt omkring med, men ikke lige helt i kaliber med Thad, han er for vild.

Vil du helst møde et rangeret hold med massere af stjerne, med risiko for at få tæsk, eller et hold hvor i på papiret ville være kæmpe favoritter?

Jeg vil altid hellere spille imod et rangeret hold. Hvis jeg fik muligheden ville jeg spille imod Alabama og  Auburn det er helt sikkert. Det er en kæmpe oplevelse plus det er football og der er ikke så stor forskel, altså nu kan man jo se hvordan Louisville lå og hvordan Central Florida [red. UCF] lå, og det er det jeg synes der er rigtig fedt ved vores konference, vi havde to hold i top 25, men stadigvæk kunne alle slå alle i vores konference. UCF vandt med tre point over Temple på et sidste sekunds-field goal, hvor vi i anden halvleg lukker Temple ned, så på ned måde er det en åben konference, så nogle gange er de der records misvisende for alle kan slå alle. Qua at Louisville og UCF har gjort det så godt, så tror jeg også på at der er andre i vores konference der kan gøre det godt. Da vi spillede imod Michigan var det en fantastisk atmosfære på The Rent [red. Rentschler Field, UCONN's hjemmebane] den dag og det var vanvittigt, det er noget af det fedeste jeg nogensinde har oplevet.                       

Hvis vi ser bort fra UCONN, hvem er så dit yndlings college hold?

Den gang jeg var i Danmark, inden jeg begynde at spille selv og inden jeg gik op i football på personligt niveau, da var jeg die hard Longhorns fan. Jeg kan ikke lade være med at følge med, og jeg synes også det er lidt sjovt at sådan en som Charlie Strong, Louisville's Head Coach, er blevet Head Coach for Texas Longhorns. Så jo, jeg følger altid Texas lidt, det kan jeg ikke komme udenom, men generelt følger man med i så mange hold herovre. Jeg følger egentligt mest med i det her hold [red. UCONN Huskies] fordi i løbet af efteråret er alt football, det er lige meget hvornår man tænder fjernsynet så kan du se football, og hvis ikke det er fordi du ser en live kamp så er der en eller anden replay af en kamp eller noget med top 25 eller Heismens, så der er hele tiden football på den ene eller anden måde. Så man vil altid følge mange hold, men det er selvfølgelig ens eget hold man følger mest. Men dem man spiller imod i sin konference kan man selvfølgelig ikke lide. Rutgers er vores største rivaler men nu skal de i Big Ten så jeg ved ikke hvem vi skal være ærkerivaler med nu, men vi kan aldrig lide dem vi spiller imod, længere er den ikke. Når kampen er i gang kan ingen lide hinanden, men efter kampen kan man godt give hånd og snakke sammen.

Super Bowl er på trapperne, hvem tror du vinder?

Seahawks, der er ikke noget tvivl i mit hoved.

Knappe laver sack-fumble på Scott McCummings under Spring Game 2013

College Football DK takker mange gange for at Andreas Knappe ville tage sig tid til at være med i et interview. 

3 kommentarer :

  1. Hørte lige interviewet igennem, og ville bare give en stor ros. Jeg synes det var veludført, og med nogle rigtige gode spørgsmål! Keep up the good work :-)

    SvarSlet
  2. Forresten så kan man se Andreas Knappe i aktion imod Memphis Tiger i youtube videoen her på siden. Første klip kommer ved 5:00, næste ved 10:45

    SvarSlet